22 November 2014

Tabik 3 jari tiada makna

Bangkok: Perdana Menteri Thai, Prayut Chan-O-Cha semalam berkata, dia tidak bimbang dengan perbuatan tabik tiga jari yang ditiru daripada filem Hollywood ‘The Hunger Games’ oleh penentangnya untuk meluahkan bantahan terhadap junta negara itu.
Bagaimanapun, Prayut memberi amaran, mereka yang melakukan tabik berkenaan di khalayak ramai mungkin menghadapi masalah pada masa depan.
Tabik itu kini menjadi simbol tidak rasmi kumpulan penentang rampasan kuasa tentera.
Ia digunakan dalam filem ‘The Hunger Games’ yang mengisahkan kumpulan pemberontak menentang rejim diktator.
“Saya tidak memandang berat dengan tunjuk perasaan tiga jari.
“Saya tidak pasti sama ada ia salah di sisi undang-undang atau tidak tetapi mereka yang melakukannya menjejaskan masa depan mereka,” katanya.
Beliau berkata demikian sehari selepas seorang pelajar wanita ditahan polis di sebuah pusat beli-belah di Bangkok kerana melakukan tabik itu di depan poster filem berkenaan.
Rabu lalu, lima pelajar ditahan sementara kerana mempamerkan tabik itu ketika Prayut berucap di Khon Kaen, wilayah timur laut Thai.
Mereka bagaimanapun sudah dibebaskan.
“Saya tidak mahu menghukum mereka. Mereka ditahan, ditegur dan dibebaskan. Saya memberitahu mereka supaya tidak melakukannya lagi kerana ia tidak membawa faedah,” kata Prayut. - AFP
Artikel ini disiarkan pada : Sabtu, 22 November 2014 @ 5:12 AM


GAMBAR fail menunjukkan beberapa pelajar memberi tabik tiga jari ketika Prayut berucap di Khon Kaen, Rabu lalu.
- See more at: http://www.hmetro.com.my/node/10846#sthash.s5mG48NW.dpuf

No comments:

Post a Comment