Portal berita Bangkok Post memetik kenya­taan Menteri Pertahanan Je­neral Prawit Wongsu­won sebagai berkata, per­untukan itu akan digunakan untuk membiayai pembangunan dan meningkatkan tahap ke­selamatan di 41 daerah di wilayah Narathiwat, Yala, Pattani dan Songkhla.
Menurut Wongsuwon, program itu akan dilaksanakan mengikut model pembangunan dan ke­selamatan di daerah Thung Yang Daeng, selepas beberapa buah sekolah di kawasan terbabit dibakar pada bulan lalu.
Jelasnya, kejayaan pelan ke­selamatan model Thung Yang Daeng melibatkan penyertaan awam dalam operasi keselamatan, pembangunan awal, sistem pemantauan dan kecemasan yang lebih baik serta forum.
“Saya telah memperkenalkan model itu kepada gabenor wilayah terbabit dan pihak pentadbiran tempatan di peringkat rendah di daerah Rueso, semalam.
“Pelaksanaan program tersebut akan dapat membina keyakinan dalam kalangan penduduk tempatan terhadap keselamatan di kawasan mereka,” kata Wongsuwon yang juga Timbalan Perdana Menteri, selepas menonton demonstrasi pasukan sukarelawan dalam penggunaan senjata.
Wongsuwon juga menggesa pihak berkuasa tempatan mempercepatkan proses pembinaan 37 batang jalan raya sejauh 164 kilo­meter yang menghubungkan Nara­thiwat, Yala dan Pattani