24 November 2014

Diktator bukan, demokratik pun bukan


Bangkok: Perdana Menteri Thailand, Prayuth Chan-ocha menegaskan, kerajaan negara itu tidak bersifat diktator walaupun mengakui tidak 100 peratus demokratik.
“Adakah saya melakukan sebarang kesalahan? Adakah saya membuat kerosakan atau keadaan cukup baik apabila saya mengambil alih pemerintahan?
“Saya mungkin tidak demokratik 100 peratus, tetapi adakah dengan menjadi demokratik sepenuhnya membawa kebaikan kepada negara? Tolong carikan jawapan untuk saya,” katanya.
Dalam kenyataan itu Prayuth juga menggesa aktivis antikudeta tidak menghalang tugas kerajaannya melakukan reformasi.
Katanya, dia sedia mendengar sebarang masalah daripada rakyat.
Cuma, katanya Prayuth, rakyat tidak boleh meminta demokrasi menyeluruh atau pilihan raya diadakan untuk waktu ini.
“Saya tidak mampu memberikannya kepada anda,” katanya.
Pada masa sama, Prayuth mengulangi kenyataannya untuk tidak menubuhkan parti politik baru yang protentera bagi membolehkan dia mengalihkan kuasanya selepas mengetuai kudeta tentera pada 22 Mei lalu.
Kata Prayuth, dia tidak pernah memikirkan mengenai isu itu.
“Jangan layan kekarutan ini,” katanya. -Agensi
Artikel ini disiarkan pada : Isnin, 24 November 2014 @ 5:19 AM
- See more at: http://www.hmetro.com.my/node/11332#sthash.uE7rba2P.dpuf

No comments:

Post a Comment