8 May 2015

Thailand guna sempel DNA kekang keganasan


08 Mei 2015 2:01 AM



YALA 7 Mei – Kerajaan junta Thailand memperkenalkan strategi baharu untuk mengekang aktiviti puak pemisah di selatan negara ini iaitu dengan mengumpulkan sampel asid deoksiribonukleik (DNA) penduduk di wilayah ber­kenaan.
Komander Pusat Operasi Polis Sempadan Wilayah Selatan, Mejar Jeneral Anurut Kritsanakaraket berkata, setakat ini, sampel DNA lebih 40,000 individu telah diambil bagi memudahkan proses penangkapan dan pendakwaan.
“Sampel DNA biasanya diambil daripada air liur seseorang atau didapati dari lokasi kejadian letupan,” katanya.
Pusat Peguam Muslim di Pattani menyatakan, lebih banyak pendakwaan akan dilakukan selepas strategi itu dilaksanakan.
“Tahun lalu sebanyak 37 orang didakwa berhubung keganasan di selatan Thai, sementara jumlahnya telah mencecah 22 orang dalam tempoh empat bulan pertama tahun ini,” ujarnya.
Bagaimanapun, langkah kerajaan Thailand itu dikritik penduduk selatan negara ini yang menyifatkannya sebagai tidak perlu.
Ahli radio komuniti Pattani, Zawawee Pi, 26, berkata, dia telah menjalani sebanyak tiga kali ujian DNA, dan enggan berbuat demikian apabila diminta melakukannya sekali lagi.
“Saya tidak mahu lagi menjalani ujian itu. Mengapa saya perlu me­lakukannya sedangkan saya tidak membuat jenayah,” katanya.
Zawawee berkata, dia turut diancam dengan pistol selepas enggan menjalani ujian itu.
Lebih 6,500 orang terbunuh di selatan Thailand sejak 2004, keba­nyakannya orang awam akibat serangan bom dan ditembak. – REUTERS
- See more at: http://www.utusan.com.my/berita/luar-negara/thailand-guna-sempel-dna-kekang-keganasan-1.89285#sthash.zC4eL4Ta.dpuf

No comments:

Post a Comment