6 May 2015

2 lagi kem ditemui

AP
Padang Besar: Polis semalam menemui dua lagi kem dipercayai digunakan sebagai tempat tahanan mangsa pemerdagangan manusia di selatan Thailand lima hari selepas menemui 26 mayat di lokasi digunakan rangkaian penyeludup di sempadan Malaysia.

Komander wilayah Songkhla, Mejar Jeneral Amphon Buarubporn yang menyertai operasi pencarian di gunung Khao Kaew berkata: “Kami akan meneruskan pencarian kerana ini bererti penyeludup terbabit sedang melarikan diri dengan membawa mangsa bersama mereka.”

Polis merobohkan lapan pondok di kem berkenaan yang dibuat daripada buluh. Beberapa barangan peribadi termasuk pakaian dan pengecas telefon bimbit turut ditemui, dipercayai tertinggal ketika penghuninya melarikan diri.

Polis kini mempunyai misi mencari mangsa terselamat atau mayat yang dipercayai disorokkan di kawasan gunung itu.

Pihak berkuasa percaya kem terbabit digunakan rangkaian pemerdagangan manusia yang menyeludup etnik Rohingya dari Myanmar serta migran dari Bangladesh.

Golongan itu kemudian disiksa dan dijadikan tawanan sehingga keluarga membayar wang tebusan.

Sementara itu dalam kes berasingan satu tengkorak ditemui di hutan bakau di wilayah Phang Nga. dipercayai milik wanita Rohingya.

Gabenor Prayoon Rattanasenee dibawa ke lokasi berkenaan oleh seorang Rohingya yang turut mendakwa banyak lagi kem wujud di situ.

Wilayah itu antara tempat popular digunakan golongan etnik Rohingya dari Myanmar sebagai laluan sebelum memasuki Malaysia.

Sementara itu pihak berkuasa Thai menyiasat sama ada polis dan pegawai tempatan bersubahat dalam rangkaian pemerdagangan manusia seperti didakwa kumpulan hak asasi manusia sebelum ini.

Artikel ini disiarkan pada : Rabu, 6 Mei 2015 @ 8:13 AM

PASUKAN keselamatan memeriksa kem yang ditinggalkan di hutan di selatan Thai, semalam
- See more at: http://www.hmetro.com.my/node/48812#sthash.rzj416bX.dpuf

No comments:

Post a Comment