7 May 2015

Amaran PM Thailand


Pegawai kerajaan didakwa jika terlibat kes pendatang asing
07 Mei 2015 2:20 AM

Rescue workers carry coffins containing the human remains of migrants exhumed the day before from a mass grave at an abandoned jungle camp in the...Anggota pasukan forensik Thailand, mengusung keranda mengandungi mangsa pemerdagangan manusia dipercayai etnik Rohingya yang digali dari kubur besar di daerah Sadao, wilayah Songkhla, selatan Thailand, pada 3 Mei lalu. AFP

Thailand Militärputsch PK Armeechef in Bangkok 26.05.2014BANGKOK 6 Mei - Perdana Menteri Thailand, Prayuth Chan-o-cha, semalam memberi amaran tindakan tegas akan diambil terhadap mana-mana pegawai kerajaan yang terlibat dalam sindiket pemerdagangan manusia.
Laman web The Nation Multimedia memetik kenyataan Timbalan Jurucakap Kerajaan, Kolonel Sansern Kaewkamnerd sebagai berkata, Perdana Menteri telah mengarahkan pihak berkuasa tempatan, polis, dan tentera supaya memantau kawasan di bawah tanggungjawab mereka bagi mengesan sebarang bentuk aktiviti pemerdagangan manusia dan aktiviti salah laku lain seperti penyeludupan dadah serta pembalakan.
Katanya, pegawai kerajaan yang didapati gagal mengawal aktiviti pemerdagangan manusia akan dipindahkan ke tempat lain sebagai hukuman.
“Jika terdapat lagi insiden serius seperti di daerah Sadao, pegawai terbabit akan dipindahkan ke tempat lain kerana mereka gagal menguatkuasakan undang-undang.
“Pegawai kerajaan yang didapati bersalah menerima rasuah atau membuat keputusan untuk manfaat diri sendiri akan didakwa melakukan kesalahan jenayah dan berdepan tindakan disiplin,” jelas Sansern.
Tambah Sansern, tindakan tegas tersebut diambil bagi memastikan segala bentuk kegiatan jenayah yang berlaku di negara ini dapat dihapuskan.
Kenyataan itu dikeluarkan selepas pasukan penyelamat menjumpai lima buah kubur baharu di sebuah lagi kem yang terletak di dalam hutan berhampiran sempadan Malaysia, kelmarin.
Proses penggalian yang dijalankan di kubur berkenaan, pasukan mencari berjaya menemui enam mayat pendatang Rohingya Islam. – REUTERS/AGENSI
- See more at: http://www.utusan.com.my/berita/luar-negara/amaran-pm-thailand-1.88866#sthash.C7YtMV8M.dpuf

No comments:

Post a Comment