21 August 2014

Ketua tentera Thai bakal PM baharu?


Prayuth Chan-ocha
BANGKOK 20 Ogos - Ketua tentera Thailand, Jeneral Prayuth Chan-O-Cha yang mengetuai rampasan kuasa pada 22 Mei lalu, disebut-sebut bakal dilantik sebagai Perdana Menteri baharu negara ini oleh barisan baharu Parlimen negara ini yang didominisi pihak tentera.
Sumber Parlimen memaklumkan Prayuth menjadi calon sesuai menggantikan Yingluck Shinwatra apabila 197 anggota Parlimen bersidang esok untuk memilih Perdana Menteri baharu Thailand.
"Sukar untuk mencari individu yang sesuai menjadi Perdana Menteri berbanding Jeneral Prayuth.
"Beliau yang mengetuai rampasan kuasa, sekali gus perlu bertanggungjawab untuk menyelesaikan masalah dengan caranya sendiri apabila memperolehi kuasa penuh melalui jawatan Perdana Menteri.
"Menurut tinjauan, populariti beliau dalam kalangan orang awam sangat baik dan rakyat juga mengagumi cara kerja Ketenteraman Nasional Thailand (NCPO)," kata sumber itu.
Prayuth melancarkan rampasan kuasa pada 22 Mei lalu selepas kedudukan Yingluck sebagai Perdana Menteri ketika itu dibatalkan oleh mahkamah.
Kerajaan junta sebelum ini memberi jaminan untuk melaksanakan pembaharuan politik sebelum mengadakan pilihan raya umum pada tahun depan. - AFP


Artikel Penuh: http://www.utusan.com.my/utusan/Luar_Negara/20140821/lu_04/Ketua-tentera-Thai-bakal-PM-baharu#ixzz3AyWqQIgo
© Utusan Melayu (M) Bhd 

No comments:

Post a Comment