12 August 2014

Bangunan 6 Tingkat Runtuh di Thailand


Bangkok Bangunan 6 tingkat runtuh di Thailand, yang masih dalam proses pembangunan. Sedikitnya 3 pekerja terbunuh dan 17 orang lainnya cedera.


Insiden nahas ini terjadi di Wilayah Pathum Thani, Bangkok   utara pada Isnin (11/8)petang . Bangunan yang hendak menjadi asrama mahasiswa tersebut runtuh  sekitar pukul 16.30 waktu setempat.


Dilaporkan masih ada beberapa orang yang belum ditemui dalam insiden tragis ini. Pasukan penyelamat dan  polis setempat menggunakan craneuntuk mencari korban, yang kemungkinan masih terperangkap  di dalam reruntuhan bangunan.

"Kami tidak  boleh  menyebutkan secara pasti ada berapa orang yang terperangkap di dalam, tapi kami bekerja keras untuk menyelamatkan mereka," ucap pegawai polis tersebut.

Belum diketahui pasti penyebab runtuhnya bangunan setengah siap tersebut. Polis  setempat masih melakukan penyelidikan secara mendalam untuk mencari tahu penyebabnya.

Secara terpisah, jurucakap pemerintah junta militer Thailand, Kolonel Winthai Suvaree menyatakan bahawa militer setempat telah diperintahkan untuk membantu usaha penyelamatan.

Saat ditanya soal jumlah korban tewas maupun korban luka, Suvaree mengaku tak tahu pasti. "Diyakini masih ada 14 orang yang terjebak di dalam," sebutnya.
sumber:detikNews

No comments:

Post a Comment