14 August 2014

16 maut bangunan dalam pembinaan runtuh di Thailand



Reuters
ANGGOTA penyelamat mengusung seorang pekerja yang cedera selepas terperangkap dalam runtuhan sebuah bangunan yang dalam pembinaan di wilayah Pathum Thani kelmarin.


BANGKOK - Seramai 16 orang termasuk kanak-kanak dipercayai maut dan 17 lagi cedera selepas sebuah bangunan enam tingkat yang dalam pembinaan di wilayah Pathum Thani dekat sini runtuh kelmarin.
Kata polis, tiga mayat termasuk seorang wanita dan anak perempuannya berusia empat tahun berjaya dikeluarkan dari runtuhan sebuah bangunan yang bakal dijadikan kediaman pelajar di wilayah berkenaan.
Anggota penyelamat berjaya mengeluarkan seorang lelaki tempatan berusia 24 tahun dari sisa runtuhan tetapi polis percaya seramai 13 orang lagi masih terperangkap.

AFP
ANGGOTA penyelamat menggunakan kren bagi mengalihkan sisa runtuhan bagi mencari mayat mangsa yang masih terperangkap.


"Seramai 10 pekerja tempatan dan tiga rakyat Kemboja serta kemungkinan ramai kanak-kanak yang masih terperangkap," kata seorang pegawai polis, Kritsadaporn Panprong.
Ujarnya, kanak-kanak berkenaan kemungkinan menemani ibu bapa mereka yang bekerja di tapak pembinaan tersebut.
"Semua mereka dipercayai telah meninggal dunia," tambahnya.
Menurutnya, punca kejadian masih dalam siasatan dan pihaknya telah menahan dua jurutera, penyelia serta pemilik syarikat pembinaan dan pemilik bangunan tersebut.
Kumpulan sekerja di Thailand sebelum ini sering mempersoalkan tahap keselamatan di tempat kerja dan gaji buruh warga asing yang terlalu rendah di negara itu. - AFP


Artikel Penuh: http://www.kosmo.com.my/kosmo/content.asp?y=2014&dt=0814&pub=Kosmo&sec=Dunia&pg=du_06.htm#ixzz3AJhUpjKy 
Hakcipta terpelihara 

No comments:

Post a Comment