Menerusi rakaman yang tersebar dalam kalangan media tempatan itu, seorang lelaki berbaju biru dilihat membawa barangan yang berat di dalam beg plastik dan berdiri di tepi jambatan Saphan Thaksin, sebelum meletakkan bungkusan itu di bawah, pada hari yang sama letupan berlaku di jambatan itu tanpa sebarang kecederaan dilaporkan.
Kemudian lelaki berkenaan dilihat menggunakan telefon bimbitnya dan kira-kira seminit selepas itu dia menendang bungkusan itu ke dalam air.
Rakaman itu diambil di lokasi yang sama ketika satu letupan berlaku pada Selasa lalu, namun tiada kematian atau kecederaan dilaporkan dan pihak polis tidak menolak kemungkinan kedua-dua kejadian pengeboman itu mempunyai kaitan.
Jurucakap polis, Prawut Tha­vo­rn­siri mengesahkan rakaman baharu berkenaan sedang disiasat dan akan memastikan sama ada lelaki yang meletakkan bungkusan berkenaan berdekatan jambatan Saphan Thaksin merupakan suspek.
“Situasi masih mengelirukan dan saya boleh mengesahkan tentang maklumat terbaharu itu.
“Lelaki yang berada di Saphan Thaksin dan Kuil Erawan dipercayai merupakan individu yang berbeza,” katanya.
Thavornsiri dalam pada itu berkata, tiada perkembangan terbaru berhubung siasatan suspek utama yang merupakan lelaki warga asing dan masih belum dikenali dalam insiden pengeboman di Kuil Erawan. – AFP