12 August 2016

Empat maut letupan di pusat peranginan Thailand


12 OGOS 2016
bom

bom
PHUKET - THAILAND. Beberapa siri letupan yang mensasarkan industri pelancongan penting Thailand menyebabkan empat terbunuh, kata pegawai dipetik telegraph.co.

Letupan berkembar berdekatan resort mewah di Hua Hin lewat semalam menyebabkan seorang wanita terbunuh dan mencederakan 20 yang lain termasuk sembilan pelancong asing diikuti dengan dua letupan pada awal Jumaat menyebabkan seorang lagi terbunuh.

Dua letupan lagi dilaporkan di bandar pelancongn popular Phuket dan di wilayah selatan Trang dan Surat Thani yang masing-masing turut meragut 1 nyawa.

Perdana Menteri Prayut Chan O Chan berkata, pihaknya masih belum mengenal pasti dalang disebalik serangan.

"Letupan bom adalah usaha untuk mewujudkan suasana hura hara dan kekeliruan," katanya kepada pemberita.

Kedua-dua bom yang meletup di Hua Hin disembunyikan dalam pasu bunga dan meletup dalam masa 30 minit antara satu sama lain di kawasan bar di bandar pantai terkenal itu.

Walaupun insiden pengeboman kecil adalah perkara biasa di dalam kerajaan semasa tempoh ketegangan politik yang semakin meningkat, terdapat beberapa kejadian seumpana itu pada tahun lepas namun insiden yang mensasarkan kepada pelancong adalah jarang berlaku.

Sementara itu, jurucakap polis, Sitthichai Srisopacharoenrat berkata, bahan letupan diletupkan dari jauh melalui telefon bimbit.

Bom meletup dalam masa setengah jam antara satu sama lain, menurut BBC.

Mangsa yang meninggal dunia adalah seorang wanita Thai.

No comments:

Post a Comment