31 August 2016

Malaysia-Thai setuju bina pagar sepanjang sempadan bersama


31 Ogos 2016 12:37 AM

BANGKOK 30 Ogos – Malaysia dan Thailand akan menandatangani perjanjian untuk membina pagar di sepanjang sempadan bersama bagi menangani jenayah rentas sempadan.

SEMPADAN Malaysia-Thailand difahamkan memerlukan tembok sepanjang 646.5 kilometer. AGENSI
Timbalan Perdana Menteri Thai­land, Jeneral Prawit Wongsuwon berkata, Bangkok-Kuala Lumpur turut bersetuju bekerjasama menangani masalah melibatkan dua kerakyatan di wilayah-wilayah di selatan negara ini.
Prawit memberitahu pembe­rita demikian sejurus pulang dari lawatan ke Malaysia semalam untuk membincangkan kerjasama keselamatan dengan Timbalan Perdana Menteri Malaysia yang juga Menteri Dalam Negeri, Datuk Seri Dr. Ahmad Zahid Hamidi.
Bangkok Post melaporkan, sempadan Malaysia-Thailand difahamkan memerlukan tembok sepanjang 646.5 kilometer.
Prawit menambah, run­dingan damai dengan kumpulan yang dipercayai mendalangi kekacauan di wilayah selatan Thailand akan disambung Jumaat ini se­perti dirancang, walaupun berlaku serangan bom terbaharu di sebuah hotel di Pattani yang meragut dua nyawa dan mencederakan 30 lagi, baru-baru ini.
Menurutnya, polis Malaysia dan Thailand juga sedang bekerjasama untuk menyiasat telefon bimbit dan kad SIM yang digunakan dalam serangan bom dan kebakaran di tujuh wilayah di Thailand awal bulan ini.
Mengulas langkah kerajaan untuk mewujudkan ‘sebuah pusat perintah’ bagi menangani keganasan di wilayah selatan, Prawit berkata, sebanyak 10 orang yang berpengalaman menguruskan ma­salah di selatan Thailand akan dilantik mengetuai pusat tersebut bagi menangani segera keganasan di wilayah selatan.
Perdana Menteri, Jeneral Pra­­yuth Chan-o-cha semalam me­ngarahkan Jenerak Aksara ­Kerdphol mengetuai delegasi Thailand dialog dengan kumpulan pemisah Mara Patani, untuk membincangkan cara-cara menamatkan keganasan di wilayah selatan sebelum runding­an damai disambung semula.
- See more at: http://www.utusan.com.my/berita/luar-negara/malaysia-thai-setuju-bina-pagar-sepanjang-sempadan-bersama-1.376757#sthash.0byUMPh8.dpuf

No comments:

Post a Comment